Herinneren en herdenken

Jaarlijks ondersteunt en is het IHC aanwezig bij verschillende herdenkingen, zoals de Nationale Dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam, de Nationale Indiëherdenking op 15 augustus in Den Haag, de herdenkingen van kamp Amersfoort en Vught en diverse herdenkingen op landgoed Bronbeek.

Nationale Indiëherdenking

Het IHC is nauw betrokken bij de organisatie en inhoudelijke invulling van het programma van de Nationale Indiëherdenking bij het Indisch Monument in Den Haag op 15 augustus, in samenwerking met Stichting Herdenking 15 Augustus 1945 en het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Mede door steun van het vfonds hebben we in 2016 mooie programma's en projecten kunnen vormgeven die bijdroegen aan meer bekendheid ten aanzien van deze bijzondere en betekenisvolle herdenking.

‘Oost, west, thuis best?’

In 2016 was het thema van de Nationale Indiëherdenking 'Oost, west, thuis best?' en ging over het (terug)verlangen naar een door de oorlog verloren thuis, het verlaten van huis en haard en het opbouwen van een nieuw leven in een nieuw land. Dit thema was het uitgangspunt voor de ochtendprogrammering met bijdragen van onder anderen theatermaker Yvonne Groeneveld, gitarist Erwin van Ligten, singer-songwriter Fenna van der Goot en actrice Esther Scheldwacht. Na de officiële herdenkingsplechtigheid, waarbij Frans Leidelmeijer een indrukwekkende voordracht hield en zanger Blaudzun zijn nummer ‘Wolf’s behind the glass’ ten gehore bracht, vond ’s middags de lunch en koempoelan plaats.

Optreden van Blaudzun bij het Indisch Monument

Ook organiseerden het IHC en Stichting Herdenking 15 Augustus 1945 een Indische Salon naar aanleiding van de fotocampagne ‘Thuis in beeld’. Drie mensen die foto’s hadden ingezonden deelden tijdens de salon hun verhalen in gesprek met Emeritus Bijzonder hoogleraar koloniale en postkoloniale literatuur- en cultuurgeschiedenis Pamela Pattynama en historicus Wim Manuhutu. De Salon was omlijst door een pop-up expositie van alle ingezonden foto’s en verhalen. Alle 65 foto’s en verhalen zijn in 2017 gepubliceerd in het boek ‘Thuis in beeld’.

De activiteiten van het IHC en de Stichting Herdenking 15 Augustus 1945 worden mogelijk gemaakt door subsidies van het Ministerie van VWS, het vfonds en door vele donateurs.